Monitoring pracowników w firmie. Kiedy jest wskazany?

Monitoring w miejscu pracy jest legalny tylko wtedy, jeśli jego zastosowanie jest jawne i uzasadnione. Kamery warto zainstalować w celu zwiększenia bezpieczeństwa w firmie, ochrony przed kradzieżą, kontroli pracowników i innych osób odwiedzających firmę. Zapis wideo może też służyć jako materiał dowodowy.

Monitoring w pracy w trosce o bezpieczeństwo

Monitoring w zakładach pracy staje się obecnie standardem. Nowoczesne kamery i rejestratory IP są łatwe w instalacji i obsłudze – może nimi zarządzać nawet sam właściciel. Z tego powodu coraz więcej przedsiębiorców decyduje się na założenie monitoringu w swojej firmie. System znacznie zwiększa bezpieczeństwo w miejscu pracy. Wszelkie groźne zdarzenia, takie jak wypadek, wtargnięcie, bójka czy niszczenie sprzętu, zostają zarejestrowane. Umożliwia to szybką reakcję, powstrzymanie sprawców i wyciągnięcie konsekwencji.

Monitoring w firmie chroni przed kradzieżą

System monitoringu nie może w 100% zagwarantować, że obiekt nie zostanie okradziony. Mimo to, kamery odstraszają znaczącą grupę potencjalnych włamywaczy i złodziei (stąd duża popularność fałszywych kamer, tak zwanych atrap). Jeśli dojdzie do kradzieży mienia pomimo zainstalowanych kamer, zapis z monitoringu może być niezwykle pomocny przy ustalaniu tożsamości sprawców. Z tego powodu warto zainwestować w nowoczesne kamery cyfrowe, które gwarantują wyższą jakość nagrania niż kamery analogowe starego typu.

Kamery w pracy – kontrola pracowników

Pracodawca ma prawo do kontrolowania osób zatrudnionych w firmie w celu zwiększenia efektywności ich pracy. Monitoring pomaga w ustaleniu, co dokładnie podwładni robią w firmie, czy rzetelnie wykonują swoje obowiązki, o której przychodzą i wychodzą. Odpowiednie ustawienie kamer pozwala też na kontrolowanie tego, jak pracownicy korzystają z komputerów służbowych. Doświadczenie pokazuje, że wiele osób przegląda internet i prowadzi prywatne rozmowy kosztem wykonywania obowiązków służbowych.

System monitoringu w firmie – kontrola odwiedzających

Zapis z kamer umożliwia kontrolę nie tylko pracowników, ale też innych osób odwiedzających biuro. Nagrania z monitoringu pomagają ustalić liczbę klientów przychodzących do firmy każdego dnia – jest to niezwykle ważne zwłaszcza w branży usługowej. Dodatkowo kamery chronią przed wtargnięciem osób niepożądanych na teren zakładu pracy i zabezpieczają przed kradzieżą poufnych danych.

Monitoring pracowników jako materiał dowodowy

Nagrania z monitoringu mogą służyć za materiał dowodowy zarówno w wewnętrznym postępowaniu firmy, jak i w sprawie karnej. Właściciel przedsiębiorstwa może użyć zapisu z kamer, aby np. zwolnić dyscyplinarnie pracownika lekceważącego swoje obowiązki i wykazać jego przewinienia. Nagrania mogą być też dowodem sądowym w sprawie kradzieży, wypadku lub innych zdarzeń w miejscu pracy.

Zobacz również
Komentarze (0)
Zostaw komentarz