Kto może otworzyć startup?

W ostatnich latach startupy stały się bardzo popularnymi formami przedsiębiorstw, które w większości przypadków wyróżniają wyjątkowymi innowacjami, a z drugiej strony niewielkimi możliwościami ze względu na brak kapitału. Wyjaśniamy, czym jest startup i kto może go otworzyć.

Startupy to biznesowe twory, aspirujące do miana przedsiębiorstw o dużym potencjale. Istnieje wiele definicji startupu, lecz żadna nie jest w stanie oddać całego sensu startupu wobec konkretnego startupu. Niezbędne informacje dla osób zainteresowanych założeniem startupu, znajdziesz na stronie https://www.startup.pfr.pl/pl/.

Czym w ogóle jest startup?

Nie istnieje jedna, wzorcowa idea startupu. Jedną z najpopularniejszych jest teoria Amerykanina Steve’a Blanka, którego zdaniem startupami są zazwyczaj tymczasowe organizacje. Ich nadrzędnym celem jest pozyskanie rentownego, skalowalnego, jak również powtarzalnego modelu biznesowego. Warto wspomnieć, że w polskich warunkach, nazywanie startupu organizacją, nie zawsze znajduje swoje uzasadnienie, ponieważ bardzo często, polskie startupy są biznesowymi tworami, tworzonymi od początku do końca przez jednego człowieka.

Upraszczając teorię Steve Blanka, startup jest stosunkowo nowo utworzonym przedsiębiorstwem, które pragnie znaleźć dla siebie korzystny modelu biznesowego. Startupy w polskich realiach bardzo często stanowią sformalizowane pomysły biznesowe, lecz nie posiadają kapitału, który umożliwiałby osiągnięcie sukcesu na rynku.

Czy możesz stworzyć startup?

Należy pamiętać, że twórcą startupu może być każda osoba, która posiada ciekawy pomysł biznesowy. Warto podkreślić, że startupem może być zarówno  sklep internetowy, jak i przyszły konkurent dla byłych startupów, a dziś wielkich graczy na swoich rynkach, czyli przedsiębiorstw Uber, Dropbox czy SpaceX.

Pamiętaj, że pomysł na biznes, nie czyni z Twoich planów startupu. Należy wiedzieć, że startup powinien być zazwyczaj tylko etapem przejściowym i powinien dążyć do stworzenia firmy o znaczącym udziale na rynku.

Nawet jeśli masz zamiar powielać istniejące na rynku rozwiązania i czerpać z wiedzy innych firm, które mają być Twoimi konkurentami, to pamiętaj o istocie startupu. Twój pomysł na biznes będzie miał niewielkie szanse na bycie startupem, jeśli nie będzie w nim pierwiastka innowacyjności, jak również skalowalności.

Cechą pożądaną w przypadku startupów jest również to, że bardzo często są to przedsięwzięcia o bardzo dużym ryzyku biznesowym, przy jednoczesnym, olbrzymiej stopie zwrotu, jeśli Twój startup odniesie sukces. Jeśli nie posiadasz odpowiedniego kapitału na stworzenie startupu, powinieneś pomyśleć o finansowaniu swojej działalności. Wiedz, że na rynku istnieje sporo funduszy, których celem jest inwestowanie krótko- i średnioterminowe właśnie w startupu.

 

Bardzo często startupy są finansowane z środków własnych ich założycieli. Ten model finansowania, nazywany jest bootstrappingiem i może być bardzo ryzykowny, jeśli kapitał startupu jest jednocześnie całą sumą oszczędności, zgromadzonych przez jego założyciela.

 

Artykuł sponsorowany

Zobacz również
Komentarze (0)
Zostaw komentarz