Trendy marketingowe w e-commerce

W wyniku pandemii koronawirusa Sars-CoV-2 życie społeczne przeniosło się do Internetu. To w sieci ludzie komunikują i uczą się, pracują, wyszukują informacji i kupują. Klient przeniósł się do Internetu, dlatego każdy przedsiębiorca internetowy, który myśli o wzroście sprzedaży i pokonaniu konkurencji, musi zainwestować w marketing online. Jednak sklepy internetowe, aby skutecznie docierać do potencjalnych klientów w sieci, muszą postawić na działania zarówno skuteczne i efektywne, jak i zgodne z najnowszymi trendami w branży e-commerce.

Marketing automation

I choć automatyzacja w marketingu to znany trend w komunikacji internetowej, to stale aktualny. Do niedawna z tego rodzaju systemów korzystały głównie globalne firmy, teraz sięgają po nie coraz częściej sklepy internetowe, zarówno te duże, jak i małe. Wynika to z faktu, że wraz z rozwojem i poszerzeniem bazy klientów trudno zadbać o dobre relacje z wszystkimi klientami przy pomocy standardowych narzędzi. O ile ręczne rozesłanie kilkudziesięciu e-maili nie stanowiło problemu, tak rozesłanie już kilku tysięcy w krótkim czasie, na dodatek spersonalizowanych wiadomości, staje się wyzwaniem, któremu trudno sprostać bez automatyzacji w marketingu.

Celem marketing automation jest usprawnienie i przyspieszenie działań związanych ze zbieraniem i przetwarzaniem danych o użytkownikach odwiedzających sklep, segmentacją klientów, rozsyłaniem spersonalizowanych wiadomości oraz dostosowywaniem komunikatów do zachowań konkretnych użytkowników. Jak ważne są dane, przekonały się sklepy podczas pandemii. Wiele firm musiało działać na przysłowiowego czuja, dostosowywało swoją strategię ad hoc do okoliczności. Taki prowizoryczny sposób działania podyktowany był brakiem danych. Sklep internetowy, który gromadzi, przetwarza i analizuje dane, może precyzyjnie i szybko reagować na potrzeby klientów. Mówiąc nieco językiem piłkarskich komentatorów, dostęp do profesjonalnych narzędzi do pomiaru zachowań konsumenckich oraz analizy danych, czyni różnicę. Dzięki informacjom wyeksplikowanym z dużej ilości danych i systemom marketing automation można zyskać przewagę konkurencyjną. Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej na temat marketing automation, koniecznie przeczytaj ten artykuł: https://estrategie.pl/marketing-automation/

Social selling

Sprzedaż społecznościowa dzięki pandemii nabrała nowej dynamiki. Media społecznościowe pomimo wielu problemów (oskarżenia o cenzurę i kradzieże contentu, natłok reklam, szum informacyjny itp.), wciąż stanowią ważny kanał komunikacji firm z klientami. Social selling to nie tylko promocja oferty sklepu internetowego na profilach firmowych, ale także bezpośrednia sprzedaż na łamach social mediów. Obecnie wiele z nich oferuje takie możliwości. Eksperci wskazują, że social media pozwalają dotrzeć z ofertą do precyzyjnie wybranej grupy odbiorców, osób zainteresowanych konkretnym tematem i otwartych na wszelkie nowe produkty w tym zakresie. Social media to także doskonałe narzędzie do budowania dobrych relacji z obecnymi i potencjalnymi klientami. Te, jak wskazują przedsiębiorcy, przełożą się w przyszłości na wzrost sprzedaży.

Sprzedaż społecznościowa to pewien długofalowy proces, którego początkiem jest nawiązanie kontaktu marki z potencjalnym klientem (najlepiej poprzez włączenie się do dyskusji w odpowiednim momencie). Następnym etapem są rozmowy, które mają za zadanie wykreować potrzebę, pokazać produkt, jako rozwiązanie problemu oraz zobrazować korzyści z jego zakupu. Ostatnim etapem jest sfinalizowanie transakcji, tutaj lub już na stronie sklepu internetowego. Należy zaznaczyć, że social selling nie polega na bombardowaniu prywatnymi wiadomościami przypadkowych użytkowników. To jest zwykłe spamerstwo, które nie ma nic wspólnego ze sprzedażą społecznościową.

Multi i omnichannel marketing

Obecnie konsument, zanim zdecyduje się na zakup, zagląda do wielu różnych miejsc w sieci. W poszukiwaniu informacji o produkcie przegląda nie tylko social media, ale także fora dyskusyjne i blogi influencerów. To wszystko sprawia, że firma, która chce dotrzeć skutecznie do wybranej grupy odbiorców, musi być obecna w wielu kanałach. Trzeba także pamiętać, że dzisiaj większość grup docelowych jest bardzo zróżnicowana, coraz trudniej przeprowadzić ich prostą segregację. Zwolennicy jednej marki, nawet jeśli są w podobnym wieku, mogą preferować różne serwisy społecznościowe, dlatego ograniczenie się do jednej platformy tego typu może być niewystarczające.

Rozwinięciem trendu multichannel marketing jest strategia omnichannel marketing. O ile multichannel to strategia polegająca na zapewnieniu klientowi zakupu w różnych kanałach dystrybucji, tak omnichannel to cały zintegrowany system wszystkich kanałów komunikacji i sprzedaży. To forma budowana relacji z klientami poprzez zapewnienie im swobody w wyborze konkretnego kanału. Do sprawnego działania omnichannel marketing potrzebne są dane wykorzystywane w celu tworzenia spersonalizowanego przekazu. Implementacja strategii omnichannel marketing może być źródłem przewagi konkurencyjnej, dlatego nie można ignorować tego trendu w e-commerce.

Podsumowanie

Słowa „Jedyną stałą rzeczą w życiu jest zmiana” Heraklita z Efezu nie pasują chyba lepiej do żadnej innej dziedziny życia społecznego, jak do marketingu online. Tutaj trendy zmieniają się błyskawicznie. W marketingu to, co było modne wczoraj, dzisiaj już może być passe (choć niekoniecznie tak musi być, niektóre trendy trwają lata!). Internetowi przedsiębiorcy, chcąc skutecznie docierać do potencjalnych klientów w sieci, muszą być na bieżąco z trendami marketingowymi panującymi w e-commerce. Inaczej ich plan podbicia Internetu będzie musiał powrócić do sfery marzeń.

Artykuł partnera

Zobacz również