Co zrobić, gdy kurier nie dostarczył przesyłki?

Każdy przedsiębiorca, który decyduje się prowadzić sprzedaż wysyłkową, musi liczyć się z ryzykiem wystąpienia różnego rodzaju trudności w procesie dostawy przesyłek do klientów. Uszkodzenie lub utrata zamówionego towaru to realny problem, który może wystąpić nawet wtedy, gdy paczka została odpowiednio zabezpieczona i oznakowana. Co można zrobić, jeśli nie doszło do doręczenia przesyłki? Kto odpowiada za utraconą paczkę i jak można uzyskać odszkodowanie?

Dlaczego nie doszło do doręczenia przesyłki?

Na to pytanie nie ma jednej odpowiedzi. Niepowodzenie dostawy może wynikać z wielu czynników, które nie zawsze mają źródło w nieprawidłowym wykonaniu usługi. Jednym z powodów braku możliwości doręczenia przesyłki może być to, że zamawiający źle wypełnił list przewozowy, na przykład podając nieprawidłowe dane odbiorcy lub nieistniejący adres. Paczki mogą być wstrzymywane również wtedy, gdy w określony sposób łamią regulamin usługi. Jeżeli przewoźnik wykryje, że paczce znajdowały się przedmioty, których dana firma kurierska nie dopuszcza do przewozu, może odmówić wykonywania usługi.

Niekiedy jednak niedostarczenie przesyłki wynika stricte z problemów w procesie dostawy. Może tak być na przykład wtedy, gdy przewoźnik przypadkowo znacząco uszkodzi, zniszczy lub zgubi przesyłkę. W takim przypadku zleceniodawca lub odbiorca mają prawo do złożenia reklamacji i próby uzyskania odszkodowania z tytułu poniesionych strat.

Na kim spoczywa odpowiedzialność za przesyłkę?

To, która ze stron transakcji odpowiada za niebezpieczeństwo uszkodzenia towaru, zależy od tego, czy zakup był konsumencki, czy też obie strony były przedsiębiorcami. Jeżeli zarówno sprzedający, jak i kupujący prowadzą działalność gospodarczą, odpowiedzialność za zamówiony towar przechodzi na klienta w momencie przekazania przesyłki do kuriera. Jeżeli przesyłka dotarła do odbiorcy uszkodzona lub nie dotarła wcale, zleceniodawca ma prawo do złożenia reklamacji do przewoźnika lub do upoważnienia do tej czynności kupującego.

Kiedy przedsiębiorca sprzedaje towar konsumentowi, musi liczyć się z szerszym zakresem odpowiedzialności za losy wysyłanej paczki. W tej sytuacji sprzedający odpowiada za niebezpieczeństwo uszkodzenia lub zagubienia towaru aż do momentu odbioru przesyłki przez kupującego. Od tej reguły jest jednak pewien wyjątek – odpowiedzialność za przesyłkę przechodzi na kupującego w momencie przekazania jej kurierowi wtedy, gdy konsument wybrał metodę wysyłki inną od tej, którą udostępnił sprzedający.

Jak złożyć reklamację u firmy kurierskiej?

Każdy przewoźnik nieco inaczej zarządza reklamacjami, należy więc sprawdzić, w jaki sposób można skontaktować się w tej sprawie z daną firmą kurierską. Zwykle może być to specjalny formularz internetowy lub wysyłka reklamacji pocztą. Szczególnie istotnym krokiem będzie zebranie wszystkich wymaganych przez przewoźnika dokumentów. Zgłoszenia z niekompletnym pakietem dokumentów mogą zostać dość szybko odrzucone przez firmy kurierskie.

Podmiot składający reklamację przedłożyć musi m.in. oryginał listu przewozowego, protokół szkody (w przypadku uszkodzeń lub ubytków) czy dokument potwierdzający wartość szkody (konieczny do określenia wysokości odszkodowania). O tym, jakiego rodzaju dokumenty będą musiały zostać załączone do zgłoszenia, decydują takie czynniki jak rodzaj przesyłki, typ transakcji czy fakt objęcia przesyłki ubezpieczeniem (w tym przypadku reklamacja może być także rozpatrywana dłużej).

Jak zapobiegać problemom z dostarczaniem zamówień do klientów?

Uszkodzenia lub zgubienia paczek na szczęście zdarzają się bardzo rzadko. Tym i innym problemom można jednak dodatkowo zapobiegać, poświęcając szczególną uwagę odpowiedniemu sposobowi pakowania towaru i doborowi usługi kurierskiej. Prawidłowe zapakowanie przesyłki leży w gestii nadawcy, powinien więc on zapoznać się z wytycznymi firm kurierskich w tej kwestii. Jeżeli ubezpieczyciel stwierdzi, że towar został nieodpowiednio zabezpieczony, korzystne dla zleceniodawcy rozpatrzenie reklamacji może być niemożliwe. By uchronić paczkę od zgubienia, należy zadbać o to, by list przewozowy był dobrze przymocowany.

By zapobiec uszkodzeniom i zgubieniom przesyłek, należy również pamiętać o nawiązaniu współpracy z doświadczoną i rzetelną firmą kurierską. Wybór jednego topowych przewoźników to także sprawniej przeprowadzana procedura reklamacyjna.

Artykuł partnera

Zobacz również
Komentarze (0)
Zostaw komentarz