Jak rozliczać przebiegi pojazdów i wykorzystanie samochodów firmowych do celów prywatnych oraz służbowych?

Coraz więcej firm korzysta z monitoringu GPS pojazdów. Od dawna nie dotyczy to wyłącznie firm transportowych ale praktycznie każdego przedsiębiorstwa działającego na dużą skalę, które musi wykorzystywać przedstawicieli handlowych, podróżować służbowo i prowadzić negocjacje biznesowe poza siedzibą firmy. W związku z powyższym, wiele firm musi zmagać się z problemem wykorzystywania służbowych aut do celów prywatnych. Do rozliczania kierowców - adekwatnie do ich pracy warto wykorzystać system monitoring pojazdów.

Jak działa monitoring pojazdów?

Działanie systemów monitoringu pojazdów GPS bazuje na gromadzeniu i przetwarzaniu danych o pozycji pojazdu, prędkości, pokonywanych odległości czy czasu rejestracji czasu pracy. System wykorzystuje w tym celu np. sterownik GPS (np. zainstalowany w pojeździe) i czujniki (np. czujnik poziomu paliwa). Dane z pojazdu są na bieżąco przekazywane do dyspozytora lub odpowiedniej bazy danych, do której dostęp mają osoby decyzyjne w firmie. Technologia GPS/GPRS została zaprojektowana głównie z myślą o firmach transportowych, które są najbardziej oczywistymi jej użytkownikami, jednak szybko okazało się, że może być z powodzeniem wykorzystywana praktycznie w każdym przedsiębiorstwie, w którym używa się pojazdów służbowych. Przykład: Moduł Raportowy Konsalnet GPS pozwoli m.in. sprawdzić, jak często dany samochód jeździ rzeczywiście w służbie firmy, a jak często jest on wykorzystywany do celów prywatnych. Firma, może w ten sposób uniknąć płacenia za pracę, która nie została wykonana oraz różnicować trasy, za których rzeczywiście należy się zwrot za paliwo i tych, za które będzie musiał pracownik zapłacić z własnej kieszeni. Podobnie jak w przypadku firm transportowych, tu również dzięki systemom GPS możemy zapoznać się z sytuacją globalną i szybko dotrzeć do wszelkich interesujących nas statystyk.

Harmonogram

Jeśli zależy nam rzetelnym rozliczeniu danego kierowcy, niezbędne będzie ustalenie harmonogramu / planu pracy. Oczywiście mogą zdarzyć się odstępstwa wywołane okolicznościami nieprzewidzianymi przez kierowcę (np. w związku ze złą pogodą samolot kontrahenta został skierowany na inne lotnisko, kierowca będzie więc musiał pojechać po niego do innego miasta), dlatego harmonogramu nie zawsze warto trzymać się sztywno. Stanowi on jednak podstawę wszelkich rozliczeń. Harmonogram może być ustalany przez samego kierowcę (i potem ew. zatwierdzany przez kierownika) lub narzucany mu z góry. Kierowcę rozliczać będziemy z tego, na ile jego działania miały pokrycie w harmonogramie – nieuzasadnione odstępstwa powinny skutkować np. brakiem zwrotu za paliwo.

Monitoring GPS jako narzędzie, nie wyrocznia

Jeśli decydujemy się na zainstalowanie systemu GPS, powinniśmy pamiętać o tym, że jakkolwiek może być pomocny w zarządzaniu flotą samochodów, to jednak nie zastąpi człowieka podczas podejmowania decyzji. Czasami nawet nieautoryzowane odstępstwa od harmonogramu mogą być korzystne dla firmy, a ścisłe trzymanie się procedur mogłoby oznaczać poważne straty. System GPS dostarcza nam twardych danych, którym kierowca nie będzie mógł zaprzeczyć, jednak jeśli chodzi o ich interpretację – wszystko zależy od danej sytuacji. Oczywiście jeśli interpretacja kierowcy jest naciągana lub odstępstwa od harmonogramu są zbyt częste – wówczas warto uważnie przyjrzeć się pracy danego pojazdu.

Materiał partnera zewnętrznego

Zobacz również
Komentarze (0)
Zostaw komentarz