Jak AI pomaga zarządzać firmą?

​Jednym z wielu obszarów zastosowania sztucznej inteligencji na szeroką skalę w biznesie jest zarządzanie firmą. Zwiększa ona efektywność i jest istotnym, elementem budowania przewagi konkurencyjnej. Zobacz, w jaki sposób AI wspiera zarządzanie, jakie korzyści oferuje oraz jakie oprogramowanie wykorzystuje technologię, która została okrzyknięta motorem rozwojowym XXI wieku dla biznesu.

AI w biznesie

Firmy już dawno dostrzegły, jak ogromny potencjał drzemie w sztucznej inteligencji w kontekście zwiększenia zarówno produktywności, jak i efektywności zarządzania. Dzisiaj AI w biznesie jest jednym z kluczowych elementów rewolucji cyfrowej, która bezpowrotnie odmieni zarządzanie przedsiębiorstwem. Globalne koncerny, nie tylko te będące w awangardzie postępu, wykorzystują już sztuczną inteligencję na szeroką skalę. I tak na przykład Amazon zaangażował AI do przewidywania popytu. Z pomocą zaawansowanych algorytmów uczenia maszynowego system analizuje dane, trendy rynkowe i zachowania Klientów, w celu wyznaczenia trajektorii przyszłego zapotrzebowania na produkty. Dzięki temu firma może optymalnie zarządzać magazynem i planować dostawy, bez ryzyka dłuższego zalegania towarów. Podobnie funkcjonują inne platformy – rekomendacje Netflixa opierają się w głównej mierze na sztucznej inteligencji, podobnie jak w serwisie płatności internetowych PayPal, gdzie sztuczne umysły dokonują oceny ryzyka, co pozwala zapobiec niebezpiecznym transakcjom i oszustwom. Nowoczesne samochody swoje autonomiczne właściwości posiadają dzięki AI. W Teslach systemy sztucznej inteligencji analizują dane z czujników (kamery, radary itp.) w celu rozpoznania znaków, innych pojazdów i przeszkód na drodze.

AI w zarządzaniu – korzyści

Wykorzystanie sztucznej inteligencji w zarządzaniu staje się powoli warunkiem niezbędnym do osiągnięcia biznesowego sukcesu. Firmy, które zdecydowały się podzielić „władzą” w firmie, mogą liczyć na szereg korzyści:

  • Automatyzacja procesów zarządzania – zastąpienie człowieka przez AI w wykonywaniu rutynowych i pracochłonnych zadań (zarządzanie harmonogramami, budżetem itp.) pozwala wygospodarować cenny czas, który można spożytkować na inne, ważniejsze obowiązki.
  • Wzrost efektywności – dzięki umiejętności analizy dużych ilości danych  pojawia się możliwość podejmowania trafniejszych decyzji biznesowych.
  • Personalizacja oferty – za sprawą sztucznej inteligencji, która na podstawie doświadczeń Klientów jest w stanie tworzyć zindywidualizowane oferty, można poprawić nie tylko customer experience, ale także sprzedaż.
  • Analiza danych – umiejętność analizy danych historycznych pozwala na lepsze prognozowanie trendów, a co za tym idzie planowanie w kontekście inwestycji.
  • Poprawa komunikacji wewnętrznej – szybszy przepływ informacji to główna korzyść w tym zakresie, pozwala na lepsze rozwiązywanie problemów.
  • Personalizacja w HR – sztuczna inteligencja, poprzez umiejętność dopasowania pracowników do stanowisk pracy, pozwala wykorzystać maksymalnie ich potencjał. AI w zarządzaniu zasobami ludzkimi jest nieocenionym narzędziem.

AI w oprogramowaniu do zarządzania

Wykorzystanie systemów informatycznych klasy ERP to najpowszechniejszy sposób zastosowania AI w zarządzaniu. Algorytmy sztucznej inteligencji od dawna napędzają produkty renomowanych producentów w tym obszarze. Comarch ERP 5.0, w tym Comarch ERP XT, Comarch ERP Optima, Comarch ERP XL czy Comarch ERP Enterprise to jedne z najbardziej zaawansowanych technologicznie programów zasilanych sztuczną inteligencją na rynku. Wykorzystywane są z powodzeniem w wielu różnych branżach, od firm usługowych po duże zakłady produkcyjne (np. Gerda, Phillips Poland, PAESE i wiele więcej).

Sztuczna inteligencja jest w stanie zwiększyć efektywność nawet w małej rodzinnej firmie. I choć AI głównie kojarzy się z automatyzacją, to aplikacje wyposażone w sztuczny mózg umożliwiają także optymalizację łańcuchów operacji, a nawet całych procesów produkcji. Sprawdzają się w akceleracji wielu pracochłonnych i czasochłonnych procesów w produkcji, księgowości, logistyce czy magazynie. Aplikacje Comarch zawierają wiele narzędzi opartych na AI, jednym z ciekawszych i wyjątkowych na rynku jest ChatERP. To inteligentny asystent, który pomaga w obsłudze programu. Nie odsyła do gotowych odpowiedzi w programie, ale stara się odpowiadać, uwzględniając kontekst pytania i specyfikę problemu. Dzięki AI można z nim rozmawiać swobodnym językiem, tak jak z pracownikiem HelpDesku. Asystent pamięta historię rozmów i jest w stanie szybko powrócić do dawnych wątków konwersacji.

Podsumowanie

Skala wykorzystania sztucznej inteligencji do zarządzania firmą będzie rosła bardzo szybko. Coraz więcej procesów zostanie zautomatyzowanych, co będzie miało zdecydowany wpływ na poprawę efektywności. W dobie rosnących cen nośników energii, każda innowacja, pozwalająca podnieść produktywność przy wykorzystaniu mniejszej ilości zasobów ludzkich, jest nie do przecenienia.

Artykuł partnera

Zobacz również