Biznes e-commerce - co to jest?

Ogromne możliwości, jakie daje powszechny dostęp do internetu, zdecydowanie zachęcają do wykorzystywania tej technologii również w codziennej działalności biznesowej. W ostatnich latach znacząco wzrosła liczba firm oferujących produkty i usługi za pośrednictwem internetu, a zakupów online dokonuje już większość Polaków. To, jaką popularnością cieszy się handel internetowy, zdecydowanie zachęca do przyjrzenia się zagadnieniom związanym z e-commerce.

Czym jest e-commerce?

E-commerce (electronic commerce) to inaczej handel elektroniczny. Polega on na sprzedaży dóbr za pośrednictwem sieci. Upowszechnienie się dostępu do internetu sprawiło, że przez internet kupić można już każdy rodzaj towaru, a wiele z firm prowadzących biznes online może się poszczycić niemalże ogólnoświatowym zasięgiem swoich usług. By założyć własny sklep internetowy, przedsiębiorca musi dysponować odpowiednimi zasobami, obejmującymi m.in. dostęp do oprogramowania do prowadzenia sklepu. Wbrew powszechnemu przekonaniu, e-commerce to nie tylko sprzedaż za pośrednictwem strony sklepu. Może być prowadzona również poprzez rozmaite platformy sprzedażowe, portale ogłoszeniowe czy w mediach społecznościowych. Więcej o e-biznesie i jego tworzeniu przeczytasz na stronie https://www.dhl.com/pl-pl/home/nasze-dywizje/parcel/dla-ciebie/blog/e-biznes-co-to-jest-i-jak-go-stworzyc.html.

Usługi online zyskały na popularności w czasie pandemii – w branży e-commerce pojawiło się wielu nowych graczy. Część z powstających sklepów internetowych było nowymi biznesami, od początku działania nastawionymi na dokonywanie transakcji online. Wiele nowych uczestników rynku było jednak firmami, na których okoliczności pandemii wymusiły cyfrową transformacji – zorganizowanie sprzedaży online dla tych podmiotów było niekiedy jedyną szansą na ich przetrwanie w tak trudnych warunkach.

Zalety i wady sklepu internetowego jako biznesu

Nim przedsiębiorca zdecyduje się założyć sklep internetowy, powinien poznać tak zalety, jak i wady działalności w branży e-commerce. Jeżeli dobrze pozna jej specyfikę, nieco łatwiejsze będzie dla niego mierzenie się z wyzwaniami, jakie niesie ze sobą prowadzenie biznesu online.

Sklep e-commerce – zalety

Najważniejsza zaleta e-commerce jest także bezpośrednio związana z właściwościami globalnej sieci. Mowa tu przede wszystkim o powszechności tejże – oferowane przez polskiego przedsiębiorcę produkty mogą być oglądane przez osoby z całego świata. Jeżeli dany biznes nawiązał współpracę z kurierem, który dostarcza przesyłki także za granicę, właściciel firmy ma szansę podbijać zagraniczne rynki bez większych trudności.

Dostęp do szerokiego grona klientów to jednak nie wszystko. Założenie sklepu internetowego jest także stosunkowo proste, dzięki czemu działalność w ten sposób mogą rozpocząć osoby niedysponujące pokaźnym budżetem. Jeśli chce się dodatkowo oszczędzić na kosztach inwestycji w infrastrukturę, można skorzystać z różnych darmowych lub niskopłatnych rozwiązań, takich jak otwartoźródłowe platformy e-commerce (open source), sprzedaż za pośrednictwem serwisu aukcyjnego lub dostarczanie produktów dla innej, większej marki.

Wady działalności e-commerce

Działalność w sklepie internetowym ma także kilka wad. Najpoważniejszą zdaje się być konieczność zaprojektowania całej infrastruktury tak, by była ona stabilna i bezpieczna przez 24 godziny na dobę. Nie trzeba tego robić, korzystając z serwisów aukcyjnych czy portali ogłoszeniowych, jednak także i wówczas należy być świadomym zagrożeń związanych z działalnością w świecie e-commerce. Próby wyłudzania danych lub różne internetowe oszustwa to problemy, z którymi codziennie muszą mierzyć się e-biznesy. Zapobieganie incydentom tego rodzaju jest niezwykle istotne – ewentualne potknięcie nie pozostanie bez wpływu na zaufanie klientów do marki.

Z dużą konkurencją na rynku mierzą się nie tylko sklepy internetowe, jednak w tej branży jest ona szczególnie odczuwalna. Klient dokonujący zakupów poprzez sklep online zwraca szczególną uwagę na cenę towaru i nie omieszka zrezygnować z chęci skorzystania z usług danego przedsiębiorcy, gdy tylko znajdzie bardziej atrakcyjną ofertę. Z zadaniem prowadzenia biznesu e-commerce wiąże się konieczność stałego konkurowania ceną oraz podejmowania prób wybicia się z tłumu podobnych marek.

Artykuł partnera

Zobacz również
Komentarze (0)
Zostaw komentarz