6 umiejętności zawodowych najbardziej pożądanych przez pracodawców

Mówi się, że rynek pracy w Polsce zmienia się i coraz łatwiej znaleźć pracę. Jest to prawda tylko częściowo -  o ile bowiem łatwiej jest dostać pracę jako taką , to wciąż jest duża konkurencja wśród osób, które ubiegają się o pracę na wyższych stanowiskach u dobrych pracodawców. Aby móc z powodzeniem starać się o taką pracę, trzeba mieć dobre CV, bogate doświadczenie i odpowiednie wykształcenie. Niektórzy wciąż nie przykładają wystarczającej uwagi do rubryki „umiejętności zawodowe” zakładając niesłusznie, że praca zweryfikuje czy faktycznie je posiada. Jednak pracodawcy coraz częściej zwracają na to uwagę – zwłaszcza w sytuacji, gdy kandydaci do pracy mają podobne doświadczenie i wykształcenie. Poniżej znajdziecie 6 najbardziej pożądanych przez pracodawców umiejętności zawodowych.

Komunikatywność

Komunikatywność to tylko pozornie puste hasło – w końcu niby każdy umie mówić i pisać, więc powinien umieć się też komunikować. Nie jest to prawdą, a jasne wydawanie poleceń, zadawanie precyzyjnych pytań i pisanie konkretnych maili jest bardzo ważne i znacznie poprawia jakość i wydajność pracy. Jest to umiejętność wręcz kluczowa dla osób, które ubiegają się o stanowiska związane z obsługą klientów czy kontrahentów. Precyzja w formułowaniu myśli, umiejętności retoryczne i perswazyjne są w tym wypadku wręcz niezbędne.

Elastyczność

Elastyczność to kolejna umiejętność pożądana na rynku pracy i wcale nie chodzi o to, żeby pracownik jednego dnia obsługiwał klientów, drugiego pakował towar, a trzeciego naprawił komputer. Elastyczny pracownik to taki, który umie reagować na zmiany, potrafi szybko dostosować się do potrzeb chwili. Klient w ostatniej chwili poprosił o zmiany w projekcie? Nie trzeba pisać go od nowa, wystarczy dostosować go do nowego zapotrzebowania i wprowadzić tylko niezbędne korekty – to myślenie pracownika elastycznego, którego pracodawca z pewnością będzie chciał zatrudnić.

Znajomość obsługi komputera

To może być zaskakujący punkt, ale obsługa komputera jest dziś absolutnie niezbędna – nie tylko dla informatyków. Nie chodzi oczywiście o znajomość zaawansowanych technologicznych kwestii, a o umiejętność codziennego korzystania z podstawowych programów biurowych, maila czy wyszukiwania informacji w Internecie. Dla wielu to banał, ale praktyka i badania pokazują, że nie jest to powszechnie posiadana umiejętność. Według raportu z 2014 roku aż 42% Polaków w wieku od 25 do 64 lat zadeklarowało, że nie jest w stanie wykonać podstawowych czynności na komputerze. Ten odsetek z czasem będzie maleć, ale póki co obsługa komputera jest nadal pożądaną umiejętnością zawodową. Nie jest problemem, gdy takiej umiejętności się nie posiada, bo powszechne są kursy, dzięki którym można zdobyć podstawową lub bardziej zaawansowaną wiedzę i potwierdzić ją certyfikatem. To na pewno ułatwi szukanie pracy.

Praca zespołowa

Rzadko będzie się zdarzać, że w pracy wszystko od początku do końca będzie robić jedna osoba. Prędzej czy późnej będzie konieczność podjęcia współpracy w większej lub mniejszej grupie. Umiejętność pracy zespołowej to kolejna miękka umiejętność, która ułatwia pracę, przyśpiesza ją i sprawia, że jest bardziej wydajna. W kategorii „praca zespołowa” mieszczą się takie cechy jak dostosowania się do grupy, umiejętność rozwiązywanie konfliktów czy dyskutowania. Pracę zespołową jako umiejętność trudno ocenić nawet podczas kilkuetapowej rekrutacji, ale szybko „wychodzi w praniu”. Osoby, które dobrze radzą sobie z pracą w grupie mogą szybciej awansować i stawać się liderami lub kierownikami.

Znajomość języków obcych

Dziś mówi się, że trudno uznać znajomość języka angielskiego za wyjątkową umiejętność zawodową, bo w związku z intensywną edukacją od wczesnych lat szkolnych wszyscy nieźle znają ten język. Nic bardziej mylnego i nie ma co stawiać na system edukacji – trzeba dokształcać się samemu. Nawet jeśli dziś nie planuje się pracy, w której znajomość języka angielskiego jest konieczna. Nigdy nie wiadomo, czy nie będzie potrzebna po awansie lub w następnej pracy. Angielski jest oczywiście podstawowym językiem , który warto znać, ale bardzo pożądana jest również znajomość innych popularnych języków – niemieckiego, francuskiego, hiszpańskiego, włoskiego. Jeszcze bardziej ceniona na rynku pracy może okazać się znajomość języków „egzotycznych”. Wówczas trzeba jednak czekać na pracodawcę, który takiego języka będzie potrzebował. Jeśli będzie prowadził rekrutację, można liczyć na wysokie zarobki. Pozostaje jeszcze pytanie czy warto zdobywać certyfikaty językowe nawet pomimo bardzo dobrej znajomości języka. Warto, bo gdy o pracę będzie starało się dwóch kandydatów z podobną znajomością wymaganego języka, ale jeden będzie miał to potwierdzone certyfikatem, istnieje duże prawdopodobieństwo, że pracodawca spojrzy na niego przychylniejszym okiem.

Chęć rozwoju

Chęć rozwoju trudno nazwać umiejętnością, a bardziej cechą charakteru i nie ma sensu wpisywać jej w CV – będzie ona raczej z niego wynikać. Jeśli pracodawca zobaczy w CV, że potencjalny kandydat bierze udział w szkoleniach, kursach, spotkaniach branżowych, zapisał się na studia podyplomowe, to ma jasny sygnał, że ciągły rozwój i chęć zdobywania wiedzy to jego potrzeba, która może przyczynić się do rozwoju firmy. Warto więc rozszerzać swoje kompetencje, pogłębiać wiedzę już zdobytą, brać udział w kursach i szkoleniach, które dają certyfikaty. Są tacy, którzy mówią, że „papierek” się nie liczy, że najważniejsze są praktyczne umiejętności. Być może mają rację, ale, żeby móc się wykazać umiejętnościami trzeba najpierw kogoś przekonać, że się je posiada. I w takim wypadku dokument potwierdzający jest dobrym początkiem.

Papier wszystko przyjmie

Było już wspomniane, że umiejętności zawodowe, o ile to możliwe, warto potwierdzać certyfikatami. Najlepiej zdobywać je w renomowanych instytucjach, które zajmują się edukacją pracowników, bo może być to dodatkowy atut przy staraniu się o pracę Bez problemu takich instytucji można szukać w Internecie. Przykład można znaleźć pod tym linkiem - https://certup.pl/.

Trzeba też pamiętać, że w CV można wpisać wszystko, ale późniejsza weryfikacja tych informacji może być przykra. W związku z tym bardzo ważne jest to, żeby w życiorysie zawsze trzeba podawać prawdziwe informacje i posiadane umiejętności. CV należy też dostosować do danego pracodawcy – czasem niektóre umiejętności zawodowe warto wyeksponować, bo w danej pracy mogą być bardziej przydatne niż inne.

Materiał partnera zewnętrznego

Zobacz również
Komentarze (0)
Zostaw komentarz