Leasing czy wynajem długoterminowy - co lepsze dla firmy?

Każdy przedsiębiorca, a już na pewno każdy menedżer floty, słyszał o dwóch podstawowych metodach finansowania zakupu pojazdów firmowych: wynajmie długoterminowym oraz jego alternatywie, leasingu z wykupem. Niemniej jednak, mimo powszechności tych rozwiązań, nadal wiele osób nie potrafi wskazać występujących pomiędzy nimi różnic. Tymczasem nie znając szczegółów działania wynajmu długoterminowego i leasingu, właściwie nie da się podjąć optymalnej decyzji w zakresie wyboru sposobu pozyskania nowych aut dla firmy.

Dla klienta zainteresowanego nabyciem pojazdów firmowych, najwygodniejsze byłoby po prostu zapoznanie się z wadami i zaletami omawianych metod finansowania. Niestety, zarówno w przypadku leasingu, jak i długoterminowego wynajmu samochodów obowiązuje często spotykana zasada: to co dla danej firmy jest plusem może być minusem dla innej i vice versa. Dlatego też, w niniejszym artykule skupiliśmy się przede wszystkim na porównaniu najważniejszych cech wspomnianych produktów, a także próbie udzielenia odpowiedzi na pytanie, dla kogo korzystniejsze będzie wzięcie pojazdów w leasing, a dla kogo skorzystanie z wynajmu długoterminowego.

Leasing a wynajem długoterminowy: wykup pojazdu

Leasing i wynajem długoterminowy różni przede wszystkim kwestia ewentualnego wykupu pojazdu. Otóż w przypadku tej pierwszej opcji, po zakończeniu umowy dochodzi zwykle do wykupienia samochodu za symboliczną kwotę – wynosi ona najczęściej 1% wartości auta. Firmie nie opłaca się zatem po prostu nie zdecydować na takie rozwiązanie – wówczas oddałaby bowiem leasingodawcy pojazd, który praktycznie już spłaciła w ratach.

Inaczej jest z klientami korzystającymi z wynajmu, którzy rzadko kiedy decydują się na wykup: pojazdy najczęściej wracają do finansującego, ze względu na ceny, które są bardzo zbliżone do wartości rynkowej aut w momencie zakończenia umowy. Mamy tutaj zatem do czynienia z produktem, który w rzeczywistości, tak jak sygnalizuje nazwa, służy właściwie tylko i wyłącznie do wynajęcia pojazdów na określony czas.

Leasing a wynajem długoterminowy: wysokość miesięcznej raty

Do powyższej kwestii w pewnym stopniu nawiązuje kolejna, która odnosi się do kosztu korzystania z wynajmu długoterminowego i leasingu, a konkretniej – wysokości płaconych co miesiąc rat. Ponieważ w klasycznym leasingu z wykupem, na każdą kolejną ratę składa się nie tylko zarobek leasingodawcy, ale również spłacana wartość pojazdu, siłą rzeczy takie rozwiązanie jest zwykle droższe od wynajmu długoterminowego. W przypadku tego ostatniego, raty obejmują tylko marżę finansującego oraz koszt użytkowania pojazdu.

Leasing a wynajem długoterminowy: czas trwania umowy

Czas trwania kontraktu wynajmu długoterminowego wynosi zwykle od 1 do 4 lat i tylko w pojedynczych przypadkach jest przedłużany do 5 lat. Umowy leasingowe zawierane są z kolei najczęściej na okres od 2 do 5 lat, ale można też spotkać takie podmioty finansujące (np. mBank: https://www.mbank.pl/msp-korporacje/leasing/pojazdy/), które oferują okresy dłuższe – nawet do 6 lat. I dają przy tym możliwość zawierania umów z wysoką wartością końcową, co powinno zainteresować szczególnie te firmy, których polityka flotowa zakłada częstą wymianę pojazdów na nowe. A także te, które nie są zainteresowane korzystaniem z kompleksowej obsługi floty, jaką zapewnia wynajem długoterminowy.

Dodatkowe usługi i udogodnienia – typowe dla wynajmu długoterminowego

Istotą wynajmu długoterminowego jest udostępnienie szeregu dodatkowych usług, dzięki którym klient przez cały okres trwania umowy nie musi martwić się właściwie o żaden aspekt związany z użytkowaniem pojazdu – oczywiście poza tankowaniem paliwa. W opłacanej co miesiąc racie zawierają się już koszty wymiany ogumienia, ubezpieczenia, serwisowania pojazdu, itd. W praktyce, przeważnie oferty wynajmu długoterminowego mają już wbudowane te usługi dodatkowe, tzn. korzystanie z wspomnianych udogodnień jest po prostu obligatoryjne. Dlatego też, klienci zainteresowani wynajmem zwykle decydują się na jego najbardziej rozbudowaną opcję, Full Service Leasing – który zapewnia dostęp do wszystkich możliwych udogodnień oferowanych przez danego usługodawcę.

Natomiast leasing to produkt, którego istotę stanowi przede wszystkim umożliwienie samego sfinansowania nabycia auta, bądź floty pojazdów, i w tym też celu najczęściej sięgają po niego klienci. W jego przypadku korzystanie z usług dodatkowych jest znacznie mniej popularne, ale jak najbardziej możliwe: leasingodawcy oferują opcje podobne do tych, które towarzyszą wynajmowi długoterminowemu (np. ubezpieczenie, serwisowanie, samochody zastępcze, naprawy aut na miejscu zdarzenia, itp).

Co z kwestią ograniczeń w eksploatacji pojazdów firmowych?

Dla wielu firm spore znaczenie może mieć również fakt, że zasady eksploatacji pojazdu udostępnianego w ramach wynajmu długoterminowego (np. kwestie związane z przeglądem, zakaz dokonywania modyfikacji, itp.) z oczywistych względów muszą być ściśle określone. Pojazdy zwrócone po zakończeniu umowy powinny być w dobrym stanie, bez nietypowych dla swojego wieku i przebiegu, śladów zużycia. W leasingu wprawdzie również pojawiają się pewne procedury i zalecenia regulujące właściwy sposób użytkowania aut, niemniej jednak są one znacznie mniej rygorystyczne – często klienci mogą dysponować pojazdami tak, jakby byli ich właścicielami.

Dla kogo leasing, a dla kogo wynajem długoterminowy?

Leasing sprawdza się przede wszystkim w przypadku podmiotów zainteresowanych nabyciem pojazdu po zakończeniu umowy. A także, ze względu na uproszczone procedury, w przypadku tych przedsiębiorców, którzy dopiero rozpoczynają swoją działalność.

Wynajem długoterminowy przeznaczony jest natomiast dla biznesmenów szukających komfortu w postaci braku zmartwień związanych z użytkowaniem pojazdów firmowych, a także większych firm, które chcą powierzyć zewnętrznej firmie odpowiedzialność za obsługę i zarządzanie flotą.

Artykuł sponsorowany

Zobacz również
Komentarze (0)
Zostaw komentarz