Jak motywować pracowników – rodzaje motywacji

Co dziś skutecznie motywuje pracowników? To pytanie zadaje sobie wielu przedsiębiorców. Jeśli firmy nie tworzą pracownicy, którzy będą chcieli dbać o realizację wyznaczonych celów, przedsiębiorstwo nigdy nie osiągnie optymalnych efektów. Jednocześnie trzeba wiedzieć o tym, że metod motywowania jest bardzo wiele i nie każda jest uniwersalna. Mało tego, może nie przynosić pożądanych efektów.

Każdy pracownik ma inną osobowość, wiedzie inne życie prywatne, więc i jego potrzeby będą inne. Jeden szuka stabilizacji i harmonii, a dla innego ważny jest rozwój i możliwość zmian. Chcąc zmotywować pracownika do tego, by lepiej wykonywał obowiązki trzeba zacząć od analizy, czy dobrze czuje się na swoim stanowisku. Jeśli przeczy ono jego zainteresowaniom i kompetencjom, motywacja niekoniecznie pomoże.

Czy wszystkich motywuje to samo?

W ramach struktury jednej firmy mogą być zatrudnione osoby o zupełnie różnych temperamentach, dlatego ich motywacja powinna odbywać się w inny sposób. Już w trakcie rozmowy kwalifikacyjnej rekruterzy zadają kandydatom pytanie: Co w pracy stanowi ich największą motywację? O ile odpowiedzi będą szczere, pracodawca już na wstępie ma informacje, jaka grupa benefitów dla danej osoby będzie najbardziej atrakcyjna.

Motywacja pracowników pozytywna i negatywna

Stosowana w przedsiębiorstwach motywacja może być pozytywna i negatywna. Motywację negatywną odradza się, bo jest mało skuteczna i pracownicy źle się czują. To  budowanie napięcia, zagrożenia, jak groźba utraty pracy, bądź zmniejszenie premii. Dużo efektywniejsza jest motywacja pozytywna. Dzieli się ją na finansową i pozapłacową. Pierwsza to podwyżki lub premie. Ta opcja jest polecana przede wszystkim przy stanowiskach z niskim wynagrodzeniem, przy wyższych stanowiskach będzie mniej skuteczna i narazi  budżet pracodawcy na duże obciążenie.

Motywacja pozafinansowa dopasowana do potrzeb

Coraz więcej firm decyduje się na to, by stawiać na motywację pozafinansową. Obejmuje ona wszystkie inne benefity, jak na przykład: wyjazdy integracyjne, szkolenia, bony na zakupy na święta, czy bilety do kina. W przypadku tego typu motywacji pracodawca musi pamiętać, że nie wszystko w równym stopniu przypadnie do gustu całemu zespołowi. Co innego zainteresuje osobę młodszą, a co innego starszą. Tak samo nie wszystko, co będzie nagrodą dla kobiety, będzie tak samo traktowane przez mężczyznę.

Pracodawcy, którzy patrzą przyszłościowo na kwestię motywacji i tego, jak można nagradzać pracowników, mogą się zdecydować na to, by robić to online. Służy do tego platforma, na którą szef wpłaca określoną sumę dla konkretnej osoby. W ramach tej kwoty można zrobić zakupy, kupić bilety, bądź wybrać się na obiad do restauracji, czy skorzystać z wielu innych przyjemności. To rozwiązanie jest na tyle elastyczne, że nawet jeśli szef nie jest pewien, co będzie motywowało jego pracowników, oni sami będą mogli wybrać charakter nagrody. Rozwiązanie tego typu zapewnia m.in. polska platforma nais.pl.

 

Materiał zewnętrzny

Zobacz również
Komentarze (0)
Zostaw komentarz