Jak legalnie sprowadzać towar z zagranicy

Aby przyciągnąć uwagę klientów, firmy handlowe muszą wyróżniać się konkurencyjnymi cenami i ciekawym asortymentem. Można to osiągnąć dzięki współpracy z zagranicznymi kontrahentami. Import z krajów Unii Europejskiej i dalszych regionów jest coraz bardziej popularny wśród właścicieli małych i dużych przedsiębiorstw w Polsce. Co warto wiedzieć, importując produkty do kraju?

VAT, cło i inne opłaty.

Jeśli sprowadzamy do Polski towary w ilościach większych niż na własny użytek, zawsze są one opodatkowane. Jeśli produkty kosztują więcej niż 45 euro, podlegają stawce VAT w wysokości 23%. Zakupy dokonane na terenie Unii Europejskiej należy udokumentować fakturą zakupową i fakturą wewnętrzną. Pierwszą z nich wystawia zagraniczny sprzedawca, na drugiej nakładany jest podatek w Polsce. VAT naliczany jest od wartości celnej powiększonej o cło.

Czym jest wartość celna? Jest to kwota, na którą składają się: cena produktów, koszty transportu, pakowania
i ubezpieczenia towaru. W przypadku produktów objętych podatkiem akcyzowym, podstawą opodatkowania jest wartość celna, cło i podatek akcyzowy. Wartość celna jest jednym z podstawowych elementów należności celnych. Pozostałymi są pochodzenie towarów i klasyfikacja taryfowa (zaszeregowanie towarów zgodnie z tak zwaną Nomenklaturą Scaloną, czyli kodem CN).

Czym są należności celne? Są to opłaty, które władze danego kraju pobierają za przywóz towarów wytworzonych w innych państwach. Mają na celu ochronę krajowych produktów przed konkurencyjnymi towarami zagranicznymi.

Jakie inne koszty możemy ponieść, importując towary do Polski, szczególnie z krajów spoza UE? Na przykład sprowadzanie towaru z Chin wiąże się z uiszczeniem opłat portowo-magazynowych oraz pokryciem kosztów dodatkowych kontroli. Odległość i położenie geograficzne kraju naszego kontrahenta przyczyniają się do ponoszenia opłat transportowych i często do zatrudnienia doświadczonej firmy spedycyjnej.

Dropshipping – alternatywa dla sprowadzania produktów do Polski.

Dropshipping pozwala między innymi na sprzedaż produktów w sklepach internetowych bez konieczności uprzedniego kupowania ich u zagranicznych kontrahentów. Oferując klientom towary, nie jesteśmy bezpośrednimi sprzedawcami, a jedynie pośrednikami. Sprzedawcą jest zagraniczny producent a kupującym odbiorca w Polsce. Unikamy dzięki temu większości opłat, na które narażeni bylibyśmy przy imporcie towarów w ilościach hurtowych. Jak to działa? Nawiązujemy współpracę z producentem, który sprzedaje dany produkt za określoną cenę. Oferujemy przedmiot na swojej stronie internetowej, doliczając do niego naszą prowizję. Po zakupie produktu przez klienta umowa kupna-sprzedaży przechodzi na producenta i on zajmuje się wysłaniem paczki. My natomiast ponosimy koszty podatku dochodowego od przyjętej kwoty (która jest naszym przychodem i dochodem jednocześnie).

Możliwości na import towaru do Polski jest kilka i wszystkie wiążą się z dopełnieniem szeregu formalności. Pomimo wielu szczegółów i kruczków prawnych, o których trzeba pamiętać, taka inwestycja może okazać się opłacalna i warta podjęcia wysiłku. Jeśli szukasz więcej informacji na temat sprowadzania towaru z zagranicy odwiedź koniecznie serwis Firmowi.pl – dowiesz się jak legalnie rozpocząć działalność w tym kierunku oraz dowiesz się co i skąd sprowadzać.

Materiał partnera

Zobacz również
Komentarze (0)
Zostaw komentarz