Akustyka w biurze, czyli problemy z pracą w systemie open space

Pomieszczenia biurowe typu open space charakteryzują się wieloma stanowiskami pracy na dużych i otwartych przestrzeniach. Praca w systemie open space ma wiele plusów. Nie jest to jednak system idealny. W otwartej przestrzeni wielokrotnie pracownicy zgłaszają problemy z akustyką w biurze.

Gdy w wielkopowierzchniowym biurze wiele osób zacznie rozmawiać jednocześnie, natężenie szumu może okazać się nieznośne uniemożliwiając komfortową i wydajną pracę. Stanowiska poszczególnych osób mogą być usytuowane bardzo blisko i przedzielone jedynie cienkimi ściankami. Dobiegająca nas głośna rozmowa telefoniczna z klientem kolegi z pracy siedzącego obok może być rozpraszająca. A niektórzy z nas potrzebują do pracy ciszy i skupienia.

 

Rozwiązania poprawiające akustykę w biurze

Naprzeciw problemom z akustyką w biurach zgłaszanym przez pracowników wyszli producenci mebli biurowych tworząc wydzielone akustycznie miejsca do spotkań lub pracy w skupieniu. Do takich potrzeb można wykorzystywać salę konferencyjną, jednak nie zawsze jest to najlepsze rozwiązanie. W wielu firmach sale konferencyjne rezerwowane są z dużym wyprzedzeniem na spotkania z kluczowymi klientami. Szeregowi pracownicy nie zawsze mają możliwość zorganizować w nich szybkie spotkanie swojego zespołu lub zwyczajnie popracować w ciszy i spokoju. Właściciele firm oczekują gotowych rozwiązań łatwych do wdrożenia w typowych układach open space, które nie wymagają wymiany całkowitej reorganizacji biura. Rozwiązaniem mogą być wydzielone akustycznie kubiki, które nie zajmują więcej przestrzeni niż dwa wolnostojące biurka. Istnieją również wydzielone akustycznie przestrzenie kształtem przypominające budki telefoniczne przystosowane do szybkiego montażu w przestrzeniach biurowych, które umożliwiają spokojne odbycie rozmów telefonicznych lub wideokonferencji. Jednym z wielu producentów takich rozwiązań jest firma Mikomax Smart Office - http://www.mikomaxsmartoffice.pl/produkty/rozwiazania-akustyczne.

 

Zła akustyka w biurze przyczyną złych wyników

Wielu właścicieli firm lekceważy problemy z akustyką w biurze zgłaszane przez swoich pracowników. Niestety takie podejście może odbijać się negatywnie na wynikach poszczególnych pracowników. Praca w systemie open space w założeniu powinna ułatwiać prace poprzez łatwiejszą komunikację między pracownikami, zapobiegnięcie izolacji pracowników, szybki i bezpośredni przepływ informacji oraz dokumentów. Niestety w biurze, w którym występują problemy z akustyką, często można spotkać ludzi pracujących w słuchawkach lub zatyczkach do uszu potrzebujących odciąć się od otaczającego ich biurowego zgiełku. Efekt tego może być zupełnie odwrotny od zamierzonego, powodując zaburzenie przepływu informacji i izolacje pracowników od siebie. Zapewnienie komfortowych warunków pracy powinno leżeć w gestii każdego pracodawcy.

 

Materiał zewnętrzny

Zobacz również
Komentarze (0)
Zostaw komentarz